Tuesday, March 9, 2010

Hard Life




Pernakah anda terasa seperti ingin mengalah..
Ingin menangis tetapi dia siapa yang boleh menjadi teman..
Ingin melepaskan apa jua yang anda impikan.. yang anda usahakan...
sebab sudah tidah tahan dengan dugaan yang menimpa ?

Keadaan saya seperti itu sekarang..
ingin menangis.. tapi siapakah yang akan mendengar tangisan ini?
ingin meraung.. tapi apakah gunanya?
Sesekali ada juga terlintas difikiran ingin membunuh diri.. tapi adakah itu jalan penyelesaian yang terbaik.. adakah masalah akan selesai dengan membunuh diri..
TIDAK!!!!!
saya masih lagi waras.. walaupun perasaan itu hadir...
namun saya tidaklah sebodoh itu untuk membunuh diri..
malah.. Islam juga melarang untuk penganutnya membunuh diri.. berdosa besar..
saya tidak ingin selepas saya mati membunuh diri.. saya akan diseksa dikemudian hari..
malah dijamin tidak akan berbau syurga....
saya tidak ingin perkara itu berlaku pada diri saya
tidak.. tidak sesekali...



Namun.. saya juga tidak menidakkan tentang masalah yang mengganggu hidup saya..
saya tidak lalu makan.. tidak lalu tidur...
malah.. saya serba salah...
serba tidak kena saya di buatnya... apa yang harus saya lakukan?
menidakkan apa yang terjadi adalah satu perkara yang mustahil.. sebab ianya sudah berlaku....
menghadapi nya.. adalah satu perkara yang membunuh diri sendiri...
saya pernah terfikir untuk lari dari sini... lari dari segala masalah yang menimpa hidup saya.. tapi.. apakah itu jalan penyelesaian yang terbaik...
lari dari masalah... adakah saya seorang yang pengecut?

saya hanya bercerita kepada J tentang masalah saya.. walaupun dia sendiri mempunyai masalah yang perlu dihadapinya.. tapi dia tetap melayani saya..
saya sangat berterima kasih kepada J.. namun itu tidak cukup..
J meyakinkan saya untuk tidak membuat tindakan melulu.. kerana katanya.. tiada apa yang akan berlaku..
namun kata2nya masih tidak dapat menenangkan saya
kegusaran.. ketakutan.. menghantui hidup saya.. saya menjadi tidak tentu hala..
malah saya juga sudah menjadi separuh gila dibuatnya
saya hanya mampu berkurung di dalam bilik..
makan pun tidak tentu hala..
jambang saya yang sudah panjang juga tidak saya hiraukan...
mandi pun tidak tentu hala..
pendek kata.. saya seperti orang hidup segan mati tak mahu...


pernah juga terlintas di fikiran saya untuk berkhidmat di Afganistan...
bukan sekadar untuk berkhidmat.. tapi sekurang2 nya saya boleh melakukan sesuatu untuk tidak memikirkan masalah saya pada waktu ini.. malah.. jika saya terbunuh.. saya .. setidak2nya.. saya mati syahid.. harap-harapla...
tapi itu hanya lah omongan kosong... fikiran yang tidak logik dan fikiran orang yang sedang buntu dan tidak boleh berfikiran dengan baik...

jadi.. apakah yang harus saya lakukan...
pada masa ini.. saya pun tidak tahu apa yang harus lakukan..
namun apa yang menjadi jelas pada saya...
saya harus kembali kepada Yang Maha Esa.. Yang Maha Pencipta..
mengadu padaNYA.. ya .. itulah yang saya lakukan sekarang....

kerana tiada manusia yang dapat memahami apa yang saya lalui sekarang..
tiada seorang manusia pun....
saya menangis dan meraung kepadaNYA.. dan DIA tetap mendengar rintihan saya..
sejahat manapun saya.. sebanyak manapun dosa saya.. tapi DIA tetap ada apabila saya memerlukan DIA.. mendengar setiap rintihan saya..
malah.. DIA memmebrikan saya ketenangan yang tak saya ungkapkan...



Ya.. kita sebagai manusia selalu lupa akan DIA.. tapi DIA tak pernah lupa tentang makhlukNYA... sejahat manapun kita.. sebanyak manapun dosa kita... DIA adalah Maha Pencipta.. kepada DIA lah kita kembali...
dan DIA tak pernah mengabaikan walaupun satu makhlukNYA...



dan pada ketika ini... walaupun saya masih tidak dapat menentukan apa yang patut saya lakukan.. setidak-tidaknya.. saya masih ada DIA untuk membantu saya... menenangkan saya.. memberikan jalan yang betul untuk saya pilih....dan saya... seboleh-bolehnya.. tidak ingin lagi berpaling ke arah lain.. seboleh2nya.. harapan saya.. iman saya teguh.. untuk menghadapi apa jua masalah yang mendatang..

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home