Sunday, January 18, 2009

STRESS... hadapi nya dengan tenang.....


STRESS...
sesuatu yang amat senang berlaku dalam hidup kita seharian..
even kalau kita bersedia untuk menerima stress...
sometimes.. things can be very nasty...

saya bukanlah seorang psychologist... nor a kaunselor...
namun.. sebagai manusia yang berkawan..
saya merasakan ini adalah tanggung jawab saya untuk berkongsi dengan anda semua.. cara yang saya lakukan untuk menangani stress yangs saya hadapi..
saya yakin bahawa setiap orang mempunyai cara yang tersendiri untuk menangani stress nya.. but.. lets make this as an addition to your collection.. mana la tau.. it will help you some day...



1. i use to go to tepi pantai and scream out loud. atau menjerit dalam bantal... but that was a very old method. i have a new improvement method that almost the same thing.. which saya akan pergi ke tempat karaoke dan menjerit sepuas-puasnya didalam bilik karaoke. i will choose the sad song and slow song for the beginning, then heavier song when i goes along. and 3-5 last song selalunya lagu yang menaikkan semangat saya. stronger, i will survive... that kind of song.. hahahahahaha



2. i love to eat. dulu, everytime i face stress, saya akan makan dengan banyaknya. and its very not healthy and not good for my body. so, what i do is, saya makan nasi bersama dengan sedikit lauk dan banyak sayur dan buah... so.. banyak la buah yang kan saya beli.. kalau anda teringin nak makan junk food... try to add the junk food inside yr nasi.. but in limited amount.. cukur sekadar melepaskan hawa... in between.. banyakkan minum air kosong.. supaya perut anda dipenuhi air dahulu sebelum dipenuhi makanan.. hahahahahaah...

3. ada sesetengah orang stress membuatkan dia makin kuat bekerja.. as for me.. sometimes it happen to me too. cuma.. sometimes.. keadaan stress membuatkan anda miss lead. so what i do is, saya akan gariskan apa yang patut di buat pada hari tersebut untuk melepaskan stress. i also add some fizikal activiti untuk mengeluarkan peluh. bersukan is the best way untuk melepaskan stress anda.

4. bila saya kena marah, masa saya kena marah.. kalau saya sedang duduk di atas kerusi, saya akan keluarkan sekeping kertas dan pen, dan conteng di bawah meja. tapi berhati-hati, jangan sampai boss anda perasan apa yang anda buat. jika saya berdiri pula, saya biasanya akan meramas tangan saya di belakang dengan kuat. melancarkan peredaran darah akan membantu lebih banyak oksigen ke otak dan membantu anda untuk release the tense.

5. ada orang kata.. makan chocolate akan mengurangkan stress. kenyataan ini adalah benar.. tapi jangan melebihi 5 petak chocolate. bagi pengemar chocolate, mesti tau 5 petak tu apa kan. im not sure what they call it, but, in a bar of chocolate di bahagikan kepada bebrapa petak kecil, thats what i call petak chocolate. heheheehe...

6. try to give yrself ruang untuk diri sendiri. ada masa kita perlu bersama dengan kawan2, ada masa kita perlu bersendirian. go out, indulge yr self. have a day of spa atau manicure, or just plain walking dekat taman sambil mencuci mata or hang out di bar atau kedai makan sambil melihat pandangan yang menarik (people).. wakakakakaka..



7. meluahkan perasaan kepada teman anda adalah jalan terbaik. jika anda terasa seperti ingin menangis, menangislah sepaus-puasnya sehingga lah semua yang terbuku di hati di keluarkan. tapi awas, jangan sampai terbawa2.

8. ketika saya sedang marah, saya suka menarik nafas dalam dan menahan nya seketika. ia membuatkan lebih banyak oksigen di hantar ke otak dan membuatkan kita lebih tenang. cuba anda melakukan sedikit senaman ringan yang boleh di buat di tempat kerja. saya suka melakukan senaman pilot yoga.

-tarik nafas dalam2
sambil bernafas dengan teratur, tolak kepala anda ke atas, bawah, kiri dan kanan, dalam motion yang sangat perlahan.
-kemudian, dalam keadaan kepala menunduk, pusing 180 ke atas sampai kepala anda mendongak. mula kan dari sbelah kanan, kemudian, lakukan ke sebelah kiri. tapi pastikan dalam motion yang sangat perlahan.
-balas pergerakan tersebut dari kepala mendongak sampai ke menunduk.


selesai pergerakan di atas, saya suka melakukan stretch tangan. satu kan telapak tangan anda dan gerakkan nya ke atassehingga tigak boleh di gerakkan lagi. harus diingatkan pergelaran dalam motion yang perlahan sambil ber nafas dengan teratur.
-kemudian, pusingkan badan anda ke belakang sehingga anda merasa tegang di bagian perut dan belakang. mulakan di sebelah kanan dan balas ke sebelah kiri.

try that and you going to feel the different. kalau ada lagi tips, saya akan add dari masa ke semasa. selamat mencuba.

2 Comments:

At February 17, 2009 at 8:36 PM , Anonymous Anonymous said...

wah...that's a very good tips!!! 3,4,5,6 is my fav. aku slalu praktis kan...mayb after this, aku nk try tip yang lain lak....

 
At February 18, 2009 at 10:24 PM , Blogger Ricky Martin said...

:)
sure
try la
its really workson me
:)
cheers

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home